پرو وب پلاس

گرافیک سرای خاص

پرو وب پلاس

گرافیک سرای خاص

نقش زینک در بدن

دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۴۲ ب.ظ
نقش زینک در بدن

زینک چیست ؟ 

عنصر زینک (روی) در تمام ارگان ها و بافت های بدن یافت می شود. بالاترین غلظت زینک در استخوانها، کبد، کلیه، عضلات و پوست انسان وجود دارد. بدن انسان بالغ حاوی تقریبا ۲ تا ۳ گرم زینک است. تقریبا ۱/۰ درصد کل زینک موجود در بدن بطور روزانه جایگزین می شود.

 

مکانیسم اثر زینک 

وجود زینک جهت عملکرد بیش از ۲۰۰ متالوآنزیم شامل کربنیک انیدراز، کربوکسی پپتیداز A، الکل دهیدروژناز، آلکالن فسفاتاز و RNA پلیمراز، ضروری است. آنزیم هایی که برای فعالیت خود به زینک نیاز دارند در تمام کلاس های آنزیمی شناخته شده اند. همچنین این ماده معدنی در حفظ ساختار اسیدهای نوکلئیک، پروتئین‌ها و غشاهای سلولی موثر است....

متن کامل در ادامه مطلب


اعمال فیزیولوژیکی که وابسته به زینک هستند شامل : رشد و تقسیم سلولی، بلوغ جنسی و تولید مثل، بینایی در شب و تاریکی، ترمیم زخم، ایمنی میزبان، حس چشایی و عملکرد بویایی است.

 

چگونگی جذب زینک

میزان جذب زینک از غذاهای مورد مصرف ۲۰ درصد است. دریافت روزانه زینک برای سلامتی ضروری است زیرا زینک در بدن ذخیره نمی شود. تغییر و فرآوری غذاها ممکن است زیست دسترسی زینک را در بدن کاهش دهد. گرما باعث ایجاد کمپلکسی از زینک می شود که آنرا مقاوم به هیدرولیز کرده و باعث غیر قابل دسترس شدن زینک می شود. ویتامین C تداخلی با زیست دسترسی زینک ندارد. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از زینک موجود در مواد غذایی از طریق روده کوچک (دوازدهه و ایلئوم) جذب می شود. فیتات‌ها با جذب کمپلکس نامحلول سبب مهار جذب زینک می‌شوند. این عنصر بیشتر در گلبول های قرمز و سفید خون و تا حدی در عضلات، استخوان، پوست، کلیه، کبد، پانکراس، شبکیه و پروستات ذخیره می‌شود. تقریبا ۲ ساعت پس از مصرف زینک، حداکثر غلظت پلاسمایی آن حاصل می‌شود. دفع آن بیشتر (حدود ۹۰%) از طریق مدفوع و به میزان کمی نیز از طریق ادرار و تعریق صورت می‌گیرد. مقادیر مورد نیاز زینک در افراد و سنین مختلف متقاوت است و با توجه شرایط فرد نیز فرق می کند. به عنوان مثال در کودکان ۷ میلی گرم، در افراد بالغ  ۱۵ میلی گرم و در زنان باردار تا ۲۵ میلی گرم  زینک بطور روزانه مورد نیاز است.

 

علائم و نشانه های کمبود زینک 

کمبود زینک در افراد با رژیم غذایی مناسب بندرت رخ می دهد. هر چند تخمین زده می شود که ۲۵ درصد مردم جهان به کمبود زینک مبتلا هستند. خاک کشور ایران نسبت به این عنصر فقیر بوده و کمبود آن در ایران بومی است. علائم کمبود زینک شامل عقب افتادگی رشد استخوانی و قدی ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، اختلال در حس چشایی ، ریزش مو ، اسهال ، تاخیر در بلوغ جنسی ، ناتوانی جنسی ، کاهش فعالیت غدد جنسی در مردان، ضایعات در پوست و چشم ، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ، تاخیر ترمیم زخم ها و کندی عملکرد ذهن و مغز است.

منابع غذایی زینک  

منابع غذایی خوب زینک شامل صدف خوراکی، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، ماکیان، شیر و لبنیات، جگر، دانه کامل غلات و آجیل است.

عملکرد زینک در بدن 

زینک در تعداد زیادی از جنبه های سلامتی نقش دارد که علت آن نقش ضروری زینک در عملکرد آنزیم های بسیار متفاوت موجود در بدن است. عملکرد زینک از رشد و تکامل طبیعی بدن در طول زندگی خصوصا در زمان حاملگی، کودکی و نوجوانی حمایت می کند. زینک در سلامتی پوست و مو از طریق موارد زیر کمک می کند.

نقش زینک در جوانی و شادابی پوست

زینک به همراه ویتامین C در ساخت کلاژن نقش دارد و از پیری و چروک پوست جلوگیری می کند. زینک مهمترین ماده معدنی در تولید کلاژن و بافت همبندی پوست است و از طریق اتصال به پروتئینها در بازسازی بافتهای جدید نقش دارد که این عمل را با تولید کلاژن و الاستین انجام می دهد و باعث افزایش ضخامت لایه های پوست شده، در نتیجه در کاهش خطوط ریز و چروک های عمیق پوستی کمک کننده است. بطور کلی زینک در ترمیم، حفظ و نگهداری پوست موثر است و از ایجاد چین و چروک و افتادگی زودرس آن جلوگیری می کند.

حفاظت پوست از اشعه خورشید

نور خورشید سبب ایجاد موادی مضر تحت عنوان رادیکال های آزاد در بافت پوست می شود. زینک به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی به خنثی سازی این مواد مضر در بافت پوست کمک کرده و از آن محافظت می کند.

 پیشگیری از ریزش مو

مصرف زینک کافی به عنوان یک ماده معدنی ضروری در تقسیم سلول های پوست و مو در پیشگیری از ریزش موها نقش موثری دارد. زینک ماده مورد نیاز برای رشد مو می باشد. کمبود آن باعث کم مویی، تغییر شکل ساختمانی مو، تغییر رنگ و نازکی و همچنین آسیب پذیری شدید مو می شود.

تسریع ترمیم زخم ها

از آنجایی که زینک در ساخت کلاژن نقش اساسی دارد می تواند در بهبود و ترمیم زخم های جلدی تاثیر بسزایی داشته باشد.

کاهش التهاب های پوستی

از دیر باز تا کنون زینک به عنوان ماده ای ضد التهاب برای پوست شناخته شده است. مصرف مکمل های زینک به  التیام بافت های ملتهب خصوصا به هنگام سوختگی ها و یا بعد از لیزر کمک می کند.

درمان آکنه و جوشهای پوستی

تحقیقات نشان داده اند مصرف کافی زینک در رژیم غذایی سبب پیشگیری از بروز آکنه می شود. در درمان آکنه زینک باعث کمک به ترمیم لکه های پوستی، کاهش التهاب و کاهش اثرات هورمون های مردانه روی پوست می شود. بر اساس مطالعات جدید مکمل زینک در پیشگیری و درمان آکنه با دوز ۳۰ میلی گرم در روز موثر است.

از دیگر عملکرد های زینک در بدن می توان به تقویت سیستم ایمنی مانند افزایش فعالیت سولهای ایمنی، ایجاد پاسخهای ایمنی و تولید آنتی بادی ها، پیشگیری از عفونت ها از جمله سرماخوردگی اشاره کرد. همچنین زینک برای تکثیر سلول های جنسی و تولید هورمون تستسترون در مردان ضروری است، و به افزایش قدرت باروری از طریق افزایش تولید گامت های جنسی در هر دو جنس کمک می کند. کمبود زینک در زنان نیز موجب قاعدگی دردناک شده و مصرف آن در بهبود این علائم موثر است. نقش زینک در تقسیم سلولی بدن انکار ناپذیر است. کمبود روی باعث می شود که تقسیم سلولی به درستی انجام نشود. درنتیجه تکثیر سلول های بافت هایی که سرعت تقسیم بالا دارند مانند پوست و مو ، اسپرم ها و سلول های ایمنی با مشکل مواجه می شود.

ویژگی های مکمل غذایی زینک نیچرمید

این مکمل حاوی ۳۰ میلی گرم زینک به فرم گلوکونات بوده و در مقایسه با انواع مشابه بیشترین مقدار زینک را دارد. بکارگیری این عنصر به فرم گلوکونات در مکمل سبب می شود تا بیشترین میزان زینک در بدن جذب شده و کمترین عوارض گوارشی را نسبت به ملح زینک سولفات ایجاد نماید. بعلاوه این مکمل دارای تاییدیه فارماکوپه ایالات متحده آمریکا (USP) می باشد و در بسته های ۱۰۰عددی تهیه شده است.

نظرات  (۲)

  • chefft.blog.ir 💞💕
  • خیلی عالی و مفید
    مرسی از پست خوبتون
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    بازم به وبسایت ما سر بزنید!
    خوشحال شدم :)
  • chefft.blog.ir 💞💕
  • چشم حتما
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">